FAQ - Najczęściej zadawane pytania

W czasie procesu liczy się przede wszystkim Twoja motywacja do zmiany. Jest to podstawowy czynnik determinujący powodzenie całego przedsięwzięcia („Tyle uzyskasz, ile pracy włożysz”). Jako coach/mentor jestem odpowiedzialny za proces i zastosowanie odpowiednich narzędzi, jednak efekt końcowy zależy przede wszystkim od Twojego zaangażowania i będzie to Twój sukces. 

Długość procesu coachingowego czy mentoringowego zależy od problemu, nad którym pracujemy. Z reguły udaje się go zamknąć w cyklu 4-6 spotkań, ale niektóre zagadnienia wymagają dłuższej pracy.  Proponuję spotkania w odstępie 1 lub 2 tygodni. W trakcie pierwszego spotkania „zapoznawczego” wspólnie ustalany jest zakres i zakładany czas trwania procesu. Procesy coachingowe obejmują maksymalnie 12 spotkań, mentoringowe mogą być dłuższe.

W pracy coachingowej i mentoringowej obowiązuje mnie kodeks etyczny. Opieram się na kodeksach ICF (https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/) oraz EMCC (https://emccpoland.org/wp-content/uploads/2019/11/Kodeks-etyki-2021-PL.pdf).

Ten pierwszy polecam w procesach coachingowych (jest napisany trochę prostszym językiem). Drugi zawiera więcej szczegółów i odnosi się też do pracy mentoringowej. Wszystkie informacje przekazywane przez coachee/mentee mają charakter poufny. Moja praca jest superwizowana, tzn. mogę rozmawiać ze swoim superwizorem o tematach podnoszonych przez coachee/mentee, jednak informacje są przekazywane w sposób uniemożliwiający identyfikację osób czy organizacji. Oczekuję też poufności ze strony coachee/mentee.  

W pracy coachingowej i mentoringowej obowiązuje mnie kodeks etyczny. Opieram się na kodeksach ICF (https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/) oraz EMCC (https://emccpoland.org/wp-content/uploads/2019/11/Kodeks-etyki-2021-PL.pdf).

Wszystkie informacje przekazywane mi przez coachee/mentee mają charakter poufny. Jeżeli organizacja zlecająca proces oczekuje raportu z procesu dla sponsora (HR), przygotowuję go wspólnie z mentee/coachee. Zawiera on tylko i wyłącznie te informacje, na których ujawnienie mentee/coachee się godzi. Sponsor (HR) często uczestniczy w pierwszym spotkaniu, na którym definiujemy zakres tematyczny i czasowy procesu, oraz w spotkaniu podsumowującym. Podczas tego ostatniego coachee/mentee podsumowuje naszą pracę, a ja nie wychodzę poza zakres opisany w raporcie. Nie daję feedbacku do sponsora (HR) poza wspomnianym raportem. Procesy coachingowe/mentoringowe to nie są procesy oceniające ani „naprawcze”, tylko rozwojowe, i to coachee/mentee może najlepiej ocenić obszary swojego rozwoju.

W wyborze coacha proponuję kierować się kilkoma kryteriami. Sądzę, że najważniejsza jest tzw. chemia, czyli subiektywne wrażenie, na ile odpowiada Ci osobowość coacha/mentora. Drugim kryterium mogą być stosowane metody i narzędzia pracy, a w przypadku mentoringu też zakres doświadczeń. Na koniec warto zwrócić uwagę na standardy etyczne i poufność. Na pierwszym spotkaniu o charakterze zapoznawczym możesz sprawdzić, czy pasuje Ci moja osobowość i proponowane metody. Ja z kolei będę mógł poznać zagadnienia, nad którymi chcesz pracować, i określę, na ile leżą one w obszarze moich kompetencji.

Coaching może kojarzyć się z pracą trenera osobistego. Takiego, który dobierze odpowiednie ćwiczenia i zmotywuje do ich wykonywania, a potknięcia potraktuje z uśmiechem i zrozumieniem. Niestety nie jest w stanie trenować za Ciebie, jednak wsłuchując się w Twoje potrzeby, co jakiś czas modyfikuje ćwiczenia, aby dały jak najlepszy efekt. Praca z mentorem dodatkowo zawiera element wymiany wiedzy. Przypomina to pracę z byłym mistrzem, który dzieli się doświadczeniem, jak poradził sobie w trudnych sytuacjach.

Inną metaforą coacha może być towarzysz podróży. Taki, który Cię wspiera i zwraca uwagę na różne aspekty otaczającego świata, ale nie wskazuje drogi. Podąża z Tobą tam, dokąd chcesz iść. Czasami wciela się w rolę współbadacza, który pomaga analizować np. zagrożenia, korzyści, zależności, plany… Zawsze jednak podąża obok Ciebie, nie przed Tobą. W zależności od potrzeb i zagadnienia, nad którym chcesz pracować, możemy się bardziej skupić na badaniu lub na wspólnym odkrywaniu Twojego potencjału. 

Tutaj jasno widać różnicę między coachingiem a mentoringiem, bowiem w mentoringu wyróżnia się nie dwie, lecz cztery podstawowe role: towarzysz, badacz, inspirator i przewodnik. Towarzysz wspiera i zwraca uwagę na różne aspekty otaczającego świata. Badacz pomaga analizować (jak w coachingu). Inspirator może coś podpowiedzieć czy pokazać ciekawy przykład. Wreszcie przewodnik, który przypomina o celu i potrafi pomóc wyszukać ścieżki prowadzące do niego, ale też uświadomić zagrożenia czyhające po drodze. Mentor wciela się w każdą z tych ról – w zależności od potrzeb mentee i zagadnienia, nad którym obaj pracują.

W pracy zarówno coachingowej, jak i mentoringowej możemy skupiać się na pewnych obszarach sprawiających trudności (tak jak ćwiczymy konkretne grupy mięśni – więcej o tym w zakładkach o Coachingu i o Mentoringu), ale przede wszystkim pracujemy nad poprawą ogólnej formy mentalnej, rozwojem poczucia sprawczości, zwiększaniem samoświadomości. 

Możemy spotkać się osobiście w Warszawie, Piasecznie lub Grodzisku Mazowieckim. Możliwa jest też sesja on-line na platformie Zoom, GoogleMeets lub Teams. W zakresie Life Coaching koszt jednego spotkania to 350 zł (60 min), a sesji on-line 250 zł (60 min). Koszt sesji mentoringowej lub Business Coaching to 750 zł (60 min). Przycisk „Umów się na spotkanie” na dole strony pozwala wybrać termin sesji z dostępnego kalendarza. Jeżeli nie znajdujesz takiego, który Ci pasuje – napisz do mnie z propozycją innego terminu, używając przycisku „Skontaktuj się ze mną”, lub po prostu zadzwoń.

Oczywiście możesz. Na swojej stronie podaję nawet listy lektur, które mogą Ci w tym pomóc. A czy to będzie równie efektywne? To zależy od Ciebie i tego, ile masz czasu i determinacji. Czy chcesz sam(a) sobie dobierać ćwiczenia i obserwować ich efekty, czy wolisz pracę z „lustrem”? Czy dostrzegasz obszary, gdzie masz mniejsze doświadczenie? I czy znalazłeś(-aś) sparring-partnera, który Ci odpowiada? Ten ostatni aspekt jest bardzo ważny. Jeżeli miałeś(-aś) wcześniej doświadczenia coachingowe, które nie dały odpowiednich rezultatów, jest bardzo prawdopodobne, że przyczyna leżała w waszym niedopasowaniu albo w braku wystarczającej motywacji do zmiany.