Kontynuując cykl o narzędziach mentoringowych i coachingowych przydatnych liderom, chciałem wrócić jeszcze na chwilę do ostatniego spotkania Mentorów i Mentees, którego organizatorem była Fundacja Liderek Biznesu. Jego głównym tematem było budowanie zaufania. Dr Agnieszka Kozak, opowiadając o różnych aspektach budowania atmosfery bezpieczeństwa i zaufania, zwróciła szczególną uwagę na tworzenie przestrzeni dla empatycznej komunikacji. Mówiła o tym w kontekście mentora i mentee, ale przecież budowanie zaufania to nie tylko jedna z najważniejszych umiejętności mentora, ale także kluczowa kompetencja lidera.

Fundamenty wartościowej, empatycznej komunikacji to rozwinięcie pierwszego słowa pytania ARE YOU THERE FOR ME?
Czy w czasie rozmowy jesteś
Accessible – dostępny, a więc w pełni skoncentrowany na rozmówcy, tak aby poczuł się ważny?
Responsive – wrażliwy na słowa rozmówcy, reagujący na jego emocje?
Engaged – emocjonalnie zaangażowany w rozmowę i relację?
Może się wydawać, że współpracownik wybaczy liderowi chwilowe odwrócenie uwagi czy spadek koncentracji. Przecież wszyscy jesteśmy ludźmi. Jeżeli jednak rozmowa dotyczy kwestii naprawdę ważnych dla naszego rozmówcy, jeżeli chciałby się szczerze podzielić sprawami, które go niepokoją, to nieuwagę, rozproszenie może odebrać jako lekceważenie jego emocji i uczuć. Im bardziej wrażliwych kwestii dotyczy rozmowa, tym ważniejsze jest przestrzeganie powyższych zasad.
W obszarze responsywności, poza narzędziami werbalnymi jak parafrazowanie czy pytania sprawdzające, czy dobrze rozumiemy rozmówcę, znaczącą rolę odgrywa mimika i przestrzeń (cisza) na przemyślenie wypowiedzianych słów czy zebranie myśli. Bez wielkiej przesady można stwierdzić, że milczenie w odpowiednim momencie jest tak samo ważne jak słowa.
Uniwersalność tych reguł sprawia, że można je stosować w każdej ważnej relacji: nie tylko na płaszczyźnie profesjonalnej – w bardzo zaangażowanej relacji mentora i mentee, coacha i coachee czy lidera i współpracownika, ale też w życiu prywatnym – w związku, przyjaźni albo podczas poważnej rozmowy rodzica z dzieckiem.
Postawa ARE dotyczy rozmowy, ale może tworzyć fundament dla wielu innych sytuacji. Bardzo istotne jest, by całym swoim zachowaniem, wywiązywaniem się z podjętych zobowiązań, późniejszymi odwołaniami się do tego, co usłyszeliśmy, działać zgodnie z tymi zasadami. Zaufanie powoli się buduje, a bardzo szybko traci…